А дминистрацията на новоизбрания президент Доналд Тръмп планира да отмени субсидията от $7500 за покупка на електрически автомобил като част от по-широко законодателство за данъчна реформа, казват два източника пред Reuters, пряко запознати с въпроса.
Подобен ход би имал сериозни последици за вече закъсалите EV преход в САЩ. И все пак представители на Tesla са казали на комисията по прехода за встъпване в длъжност на Тръмп, че подкрепят спирането на субсидията, съобщават същите два източника, пожелали анонимност.
Изпълнителният директор на Tesla Илън Мъск, един от най-големите поддръжници на Тръмп и най-богатият човек в света, каза през юли, че спирането на субсидията може леко да навреди на продажбите на Tesla, но би било „опустошително“ за EV конкурентите в САЩ.
Екипът, подготвящ новата енергийна политика и отмяната на субсидията, се води от петролния милиардер (как иначе) Харолд Хам, основател на Continental Resources, и републиканският губернатор на Северна Дакота Дъг Бъргум, съобщават два източника. Групата се е срещала няколко пъти след победата на Тръмп на изборите, включително в клуба му във Флорида „Мар-а-Лаго“, където Мъск също прекара доста време по време и след изборите.
Преходният екип на Тръмп не коментира съдбата на данъчния кредит за EV, но каза в изявление, че новоизбраният президент ще изпълни „обещанията, които е дал по време на кампанията“. А Тръмп проведе кампания за прекратяване на „EV мандата“ на Байдън, без да излага конкретни целеви политики.
Фокусираният върху енергетиката преходен екип е решил, че някои от политиките на Байдън за чиста енергия ще бъдат трудни за прекратяване, защото са популярни и вече насочват пари към доминирани от републиканците щати, казват източниците. Екипът гледа на потребителския EV кредит като на лесна цел, вярвайки, че премахването му ще получи широк консенсус в контролирания от републиканците Конгрес.
Спирането на субсидията за електромобили е силно подкрепено от Хам, дългогодишен поддръжник на Тръмп, заедно с по-широката петролна индустрия. Тръмп обеща по време на кампанията да стимулира производството на петрол в САЩ, както и да отмени инициативите на Байдън за чиста енергия, които също включват субсидии за вятърна и слънчева енергия и масовото производство на водород.
Защо Tesla би подкрепила подобен ход
В исторически план Tesla е най-големият бенефициент на потребителски субсидии за EV, приети от Байдън и предишни администрации. Сега може да спечели от премахването на стимула, защото това може да навреди повече на нарастващите EV конкуренти.
Самият Мъск даде да се разбере още през юли, казвайки, че загубата на субсидията при Тръмп "вероятно ще бъде от полза за Tesla" в дългосрочен план.
Да, Tesla все още продава най-много електромобили, но колективно конкурентите снижават пазарния дял на компанията, затова евентуалната отмяна на субсидиите би била голям удар за тях, по-голям от този, който би понесла Tesla.
Защо Детройт се нуждае от субсидиите
Автомобилните производители в САЩ се подготвят за промени в автомобилната политика при Тръмп. Някои биха могли да осигурят по-голяма гъвкавост за изграждане на повече задвижвани с бензин SUV и пикапи, които генерират големи печалби за детройтската тройка - General Motors, Ford и Stellantis, майка на Jeep. Но други промени, като загубата на данъчен кредит за EV, могат да осакатят зараждащите се усилия за преминаване към електрически автомобила.
Премахването на субсидията ще затрудни конкурентите на Tesla да постигнат рентабилност на тези превозни средства. GM, Ford, Hyundai и други все още увеличават производството на EV и се борят да намалят производствените разходи. Ford, който очаква да запише $5 млрд. загуба от своите EV и софтуерни операции тази година, преди това разчиташе на данъчни кредити за EV, за да стимулира търсенето. И все пак дори с кредитите търсенето на електрическия пикап F-150 Lightning на Ford е ниско, което накара Ford да спре производството му до края на годината.
Профсъюзът United Auto Workers, който представлява работниците не детройтската голяма тройка - но не и Tesla - подкрепи политиките на Байдън за електрически автомобили, включително стимула от $7500. Миналия месец президентът на UAW Шон Фейн разкритикува заплахите на Тръмп за отмяна на политиките, като каза, че са застрашени „стотици хиляди“ работни места в автомобилната индустрия.
GM наскоро заяви, че планира да намали годишните си загуби от EV през следващата година с между $2 милиарда и $4 милиарда, което би било по-трудно без данъчния кредит. В стремежа си да намалят допълнително разходите за електромобили, GM и Hyundai през септември обявиха необвързващ меморандум за разбирателство за съвместна работа.